ΟΑΣΘ

Δημόσιος φορέας μετακίνησης με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών

oasth

Το 1957 ο Κων/νος Καραμανλής κατάργησε τα τραμ και  ίδρυσε τον ΟΑΣΘ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), με σύμβαση μεταξύ δη��οσίου και του οργανισμού. Με επαναλαμβανόμενες συμβάσεις με το δημόσιο, ο ΟΑΣΘ λειτουργεί έως σήμερα, κατέχοντας εκ των πραγμάτων το μονοπώλιο των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.

Το μετοχικό κεφάλαιο του ΟΑΣΘ μοιράζεται σε 424 μετοχές, εκ των οποίων οι 346 ανήκουν σε 1.900 μικρομετόχους αυτοκινητιστές, και 25 στο  Συνεταιρισμό Εργαζομένων  του ΟΑΣΘ.

Σήμερα ο οργανισμός έχει 1.600 εργαζομένους και 618 λεωφορεία, εκ των οποίων κινούνται τα 544 και 4 λεωφορεία για ΑΜΕΑ. Ετησίως μετακινούνται 167 εκ. επιβάτες, καθώς και  12.000 ΑΜΕΑ επιβάτες, για τους οποίους η μετακίνηση είναι δωρεάν.

Όντας ο μοναδικός φορέας αστικών συγκοινωνιών επί 60 χρόνια, έχει τύχει ιδιαίτερα ευνοϊκής μεταχείρισης. Παίρνει τις μεγαλύτερες επιδοτήσεις από όλους τους αντίστοιχους οργανισμούς και πολλά πρόστιμά του διαγράφονται. Επί τόσα χρόνια υπάρχει έλλειψη διαφάνειας στα οικονομικά του.

Το γεγονός πως πολλοί εργαζόμενοι είναι και μέτοχοι κάνει δυσδιάκριτη  τη σχέση εργαζομένων-εργοδοσίας,και ποιος απαιτεί από ποιον τους μισθούς. Όπως  φάνηκε στην πρόσφατη απεργία, όπου ο σύλλογος εργαζομένων, του οποίου ο πρόεδρος είναι μέτοχος του ΟΑΣΘ, στράφηκε κατά της κυβέρνησης, και όχι κατά της διοίκησης του οργανισμού για τη διεκδίκηση των δεδουλευμένων.

 

 Προβληματική παροχή υπηρεσιών

 

Η παροχή υπηρεσιών του ΟΑΣΘ έχει προβλήματα. Τα λεωφορεία είναι σαν σχεδιάστηκαν για να ταλαιπωρούν τους επιβάτες. Θέσεις για ΑΜΕΑ με σκαλοπάτι! Αραιές ανταποκρίσεις, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέσα στο λεωφορείο περισσότεροι από ό,τι θα έπρεπε. Επιβάτες στοιβάζονται τις ώρες αιχμής και έτσι αυξάνουν τα κρούσματα κλοπών, σεξουαλικής παρενόχλησης, και επιβάρυνσης σε άτομα με προβλήματα υγείας, μικρά παιδιά και ηλικιωμένους. Εργαζόμενοι κουρασμένοι μετά τη δουλειά, αναγκάζονται να περιμένουν για το επόμενο λεωφορείο μιας και δεν χωράνε.

Επειδή χρησιμοποιώ πολύ συχνά λεωφορείο, θα ήθελα να πω πως η πλειοψηφία των οδηγών και των ελεγκτών είναι ευγενικοί και υπομονετικοί. Όμως, πρέπει να υπάρχουν αυστηρές κυρώσεις, σε όσους φέρονται με σκαιό τρόπο στους επιβάτες, ακόμα και όταν οι επιβάτες είναι εν αδίκω, που είναι αγενείς, γιατί ούτε η ύπαρξη παραβατικότητας δικαιολογεί τον ελεγκτή να έχει αγενή ή ρατσιστική συμπεριφορά.

Οι ελεγκτές θα μπορούσαν να έχουν σαν αντικείμενο, όχι μόνο τον έλεγχο των εισιτηρίων, αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών, να δηλώνουν πως οι θέσεις για ΑΜΕΑ δεν μπορεί να καταλαμβάνονται από φοιτητές κατόχους μειωμένου εισιτηρίου, ή γενικότερα από  άτομα νεαρής ηλικίας, όταν υπάρχουν όρθιοι ηλικιωμένοι, ανήμποροι, έγκυες και επιβάτες με μικρά παιδιά. Επίσης, να ενημερώνουν τη διοίκηση του ΟΑΣΘ για τα προβλήματα στη μετακίνηση, ιδίως τις ώρες αιχμής.

Το θέμα της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων λύθηκε με την επιδότηση από το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΣΘ κάνει κοινωνική πολιτική εκ του ασφαλούς.

Βέβαια υπάρχει πάντοτε το πρόβλημα των μη καταγεγραμμένων ανέργων, ιδίως των νέων ανέργων.

 

Ενδυνάμωση της μαζικής μετακίνησης

 

Εδώ και ένα χρόνο έχω προτείνει στο δήμο Θεσσαλονίκης, εκ μέρους της Ανοιχτής Πόλης, να αναλάβει πρωτοβουλία για μια χωροταξική και συγκοινωνιακή μελέτη στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης, με στόχο το συνδυασμό διαφορετικών και συμπληρωματικών τρόπων μετακίνησης, λεωφορείο, μετρό, τραμ και θαλάσσια αστική συγκοινωνία.

Αλλά και την πρόβλεψη των πεζοδρομήσεων, πάρκων ή άλλων μελλοντικών παρεμβάσεων, που θα επηρεάσουν το σχεδιασμό των συγκοινωνιών.

Να δημιουργηθεί ένας δημόσιος φορέας αστικών συγκοινωνιών, με διαδημοτική συνεργασία ,αλλά και τη συμμετοχή οργανισμών, όπως ο ΣΑΣΘ, Αττικό Μετρό, Εγνατία Οδός. Ένας φορέας που θα λειτουργεί με στόχο όχι το κέρδος, αλλά την εξυπηρέτηση των πολιτών με άνεση και ασφάλεια και χαμηλό κόμιστρο.

 

Ρία Καλφακάκου, επικεφαλής Ανοιχτής Πόλης Θεσσαλονίκης, καθηγήτρια Πολυτεχνείου
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet